theedge_4Kantoorgebouw The Edge opende in september 2014 voor het eerst zijn deuren. Het gebouw trekt sindsdien internationale aandacht. Het is namelijk één van de groenste en slimste kantoren ter wereld. Ook BBC News bezocht het gebouw en vroeg zich af of een slim gebouw ook echt slim is. In het eerste jaar was er inderdaad maar een handvol klachten over het klimaat op de werkvloer, dat de medewerkers via een app op hun mobiel persoonlijk kunnen beïnvloeden. Meestal levert het binnenklimaat juist de meeste kopzorgen op na ingebruikname. Maar het slimme inchecksysteem van The Edge dat de werknemers vertelt waar heen te gaan op basis van beschikbare ruimte, blijkt minder succesvol. Waar in eerste instantie nog ongeveer 20% van de werknemers zich via een app aanmeldde als ze het kantoor binnenkwamen, daalde dit al snel naar 10% en bedraagt dit nu ongeveer 1%.

Iedere bureauwerkplek in het gebouw is exact hetzelfde ingericht. In theorie kunnen werknemers via de app na binnenkomst op beschikbaarheid een werkplek krijgen toegewezen. Technisch is dit mogelijk, maar gedragsmatig kennelijk niet, zo ontdekte BBC News. Werknemers gaan liever elke dag naar dezelfde plek om bij hun vaste groep collega’s te gaan zitten. Ook werkt het app-gebaseerde systeem niet om vergaderzalen soepel te boeken. Omdat veel werknemers de app hiervoor niet gebruiken, worden er vaak vergaderzalen dubbel geboekt, terwijl anderen kamers boeken die ze nooit van plan zijn om te gebruiken maar hen wel het recht geven op een extra parkeerplaats.

Verder is onduidelijk hoeveel medewerkers gebruik maken van de stickers met QR-codes die bij alle vergaderzalen zijn terug te vinden. Gebruikers kunnen zo via hun smartphone verbinding maken met alle faciliteiten in de kamer, waaronder het opstarten van de presentatieschermen, het regelen van de verlichting en verwarming en het bedienen van de zonneschermen voor de ramen.