Bij logistiek dienstverlener Mainfreight is één van de magazijnen voorzien van nieuwe ledverlichting. De hal heeft een hoogte van twaalf meter en is daardoor eigenlijk niet geschikt voor assemblagewerkzaamheden. Er zijn vijftig traditionele armaturen verwijderd en vervangen door led-armaturen die online worden beheerd door Luxon. Niet alleen beschikt de hal nu over veel meer licht De vervanging heeft tevens geleid tot een energiebesparing van 65%. Het project was een samenwerking tussen de logistiek dienstverlener, leverancier Nedap en Kremer Installatietechniek.

De aansturing van de Luxon-oplossing is redelijk eenvoudig, aldus Wilfrank Knuiman, Manager Buildings bij Mainfreight: “Onze operations manager bepaalt op afstand waar er meer of minder licht nodig is. Hij kan per lamp en per locatie inspelen op de lichtbehoefte. Het is echt een enorme verbetering.” Knuiman wil graag dat, wanneer het systeem op meer locaties wordt uitgerold, iedere geautoriseerde gebruiker ermee kan werken. “Omdat de activiteiten per hal zo divers zijn, kun je op die manier de grootste besparing realiseren. Over de lichtopbrengst maak ik me geen zorgen, die is uitstekend.”

De logistiek dienstverlener beschikt over diverse warehouses met onder elk magazijndak verschillende logistieke activiteiten. Een precieze aansturing van de lichtbehoefte helpt bij het goed uitlichten van elke assemblagelijn, crossdockoperatie of orderpickactiviteit tussen de stellingen. Knuiman: “De ledverlichting geeft veel meer licht. Hierdoor lijkt het alsof je met je heftruck in een molshoop rijdt als je een stelling ingaat waar nog oude verlichting hangt.” Positief neveneffect van een eventuele investering in meer ledarmaturen is dat Mainfreight dit kan meenemen in het stappenplan op het gebied van duurzaamheid dat de overheid van grote bedrijven als Mainfreight verlangt.